woensdag 12 september 2012

Paul Fagel: 'Wees genereus'


Topkok bepleit gulheid voor wie zich dat kan veroorloven

“Ik heb geen armoede en mijn klanten evenmin”, zegt een opgewekte Paul Fagel, eigenaar van Arsenaal Restaurants in Naarden Vesting. Hij is dus geen ervaringsdeskundige, maar sympathiseert wel met het doel van de enquête. “Mijn dochter zit in de Wajong, net als enkele vrienden van haar. Ze hebben allemaal stress van de komende verkiezingsuitslag: wat gebeurt er met die uitkering?”

Drie vragen uit de enquête die Fagel herkent uit wat hij hoort van zijn dochter:
  • 7-De stelling: Voor het eten en de kleding die ik koop krijgen boer en fabrieksmedewerker geen eerlijke beloning.
  • 8-Als u voor de keus staat om te besparen op zorgkosten, wat doet u dan als eerste?
  • 9-De consequenties van een dagbudget van 6,50 is dat je bij cafébezoek afhankelijk bent van anderen die bereid zijn de consumpties te betalen

Fiets kapot

“Ik ben dan wel een ondernemer, maar ik weet ook dat je meer dan geld alleen nodig hebt. Ik leef mee met degenen die kwetsbaar zijn, zeker als ze moeten zien rond te komen van een uitkering. Als je fiets kapot gaat of de wasmachine is versleten, zit je gelijk in de problemen.”

Veroorloven

Fagel prijst zich gelukkig dat hij behoort tot degenen met geld. “Wat iedereen zou moeten doen die het zich kan veroorloven, is wat meer rekening houden bij onze uitgaven met de mensen die het minder hebben. We mogen best wat genereuzer zijn. Waarom kopen we kleding uit India en China terwijl in Nederland de fabrieken leeg staan en het personeel werkloos thuis zit?”

Jobcoach

Volgens Fagel is zijn dochter een levenskunstenares omdat ze kan leven van 1000 euro per maand. “Dat bedrag is inclusief onkostenvergoeding voor diverse vrijwilligersbanen. Voor wat extra financiële ruimte trakteer ik haar soms op een etentje. Niet vaak want ze houdt haar hand liever niet op. Gelukkig wordt in Amsterdam, anders dan in de provincie, veel kosteloos georganiseerd voor wie een uitkering heeft. Ze kan gratis reizen met de stadspas, de jobcoach wordt vergoed en in het buurtcentrum kan ze goedkoop eten.”

Geen benul

“Ik ken ook een Wajonger die bijles wiskunde geeft. Het is een zware baan en de beloning weegt bij lange na niet op tegen de maatschappelijke waarde van dit werk. En dan zijn de plannen dat er ook nog op wordt beknibbeld! Ik ben zeker niet van plan SP te stemmen, maar ik maak me wel zorgen. Ambtenaren en politici hebben werkelijk geen benul van wat er leeft onder de mensen met een uitkering en wat zij moeten doen om de eindjes aan elkaar te knopen.”

Middel en kwaal

Budget om de uitkeringen te verhogen is volgens Fagel heel eenvoudig te vinden: “Een simpel voorbeeld is het gigantische controleapparaat dat we instellen in om misbruik van uitkeringen te voorkomen. Natuurlijk zijn er mensen die misbruik van de situatie maken omdat ze bijverdienen of weigeren te solliciteren, maar dat aantal is zo klein, het middel is erger dan de kwaal. En zo laat de overheid geld weglekken, doen woningcorporaties aan dubieuze beleggingen … allemaal veel schadelijker dan dat kleine beetje misbruik van sociale voorzieningen.”

De website van Paul Fagel Arsenaal Restaurants.

Klik op het logo hieronder om mee te doen aan de enquête:

Klik op het logo voor de enquête.Klik op het logo voor de enquête.
Iedereen kan meedoen aan het onderzoek naar armoedebeleving in Nederland. Klik hier en vul de enquête in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten